Wakacje najlepszą terapią.

Wakacje najlepszą terapią.

Wakacje są dla wszystkich czasem odpoczynku. Zarówno dorośli jak i dzieci potrzebują tego czasu. Korzyści jakie niesie odpoczynek są nieprzecenione – regenerujemy nasz układ nerwowy, wzmacniamy witalność, odporność na choroby i sytuacje stresowe, dystansujemy się wobec problemów, nabieramy innego spojrzenia, energii do zdobywania nowych umiejętności i podejmowania wysiłku. Można by uprościć że wakacje naprawiają i ładują nasze akumulatory. Nie lekceważmy wakacji, pamiętajmy że mamy przede wszystkim odpocząć po to aby być zdrowym i efektywnie pracować, przyswajać nową wiedzę. Wakacje to nie jest czas aby coś doganiać, nadrabiać, brać udział w kolejnych terapiach. Wakacje to czas odpoczynku, budowania emocjonalnego kontaktu i wzmacniania więzi rodzinnych. Wypoczęte dzieci będą z pewnością mniej chorować w nowym roku szkolnym i łatwiej nabywać nowe umiejętności.

Rodzice dzieci z trudnościami rozwojowymi często mają poczucie, że ich dzieci stale muszą coś ćwiczyć, boją się „marnować” czasu na nic nierobienie. Proszę jednak pamiętać, że każdy ma prawo do odpoczynku, a już zwłaszcza dzieci, które przez cały rok oprócz zwykłej codziennej pracy jak inne dzieci, dodatkowo muszą pracować na wielu terapiach przez wiele godzin każdego tygodnia. Odpoczynek nie jest dla nich czasem nic nierobienia tylko czasem regeneracji psychofizycznej po to aby lepiej funkcjonować i przyswajać wiedzę w nowym roku szkolnym.

Wakacje same w sobie mogą być terapeutyczne. Odpowiednio spędzone przyniosą wielką korzyść całej rodzinie.

Poniżej przedstawię propozycje na „terapeutyczne” spędzanie wakacyjnego czasu:

1 Ćwiczenie samodzielności:

Wakacje to dobry czas na wszelkie ćwiczenia z zakresu samodzielności: ubieranie, rozbieranie, składanie ubrań, mycie, wycieranie, czesanie, sprzątnie, nalewanie napojów, pomoc przy przygotowywaniu jedzenia, zmywaniu naczyń, robieniu prania i zakupów. Samodzielnie wykonywane czynności o odpowiednim stopniu trudności przyniosą dziecku wiele radości i satysfakcji. Poprawią poczucie bezpieczeństwa i podniosą jego samoocenę. Warto zachęcać dziecko do samodzielności i chwalić każdy jego sukces.

2 Aktywność ruchowa:

Pamiętajmy o tym, że rozwój dziecka jest zawsze nierozerwalnie psycho-ruchowy. Wzmacniając sferę ruchową wzmacniamy sferą psychiczną. Lato jest okresem sprzyjającym aktywności fizycznej, a zwłaszcza tej najcenniejszej na świeżym powietrzu. Zadbaj o to, by Twoje dziecko jak najwięcej bawiło się na dworze. Wychodźcie na spacery, biegajcie, chodźcie boso po trawie, piasku, jeździjcie na rowerze, wrotkach, hulajnodze, grajcie w piłkę i inne gry ruchowe. Jeśli wyjechałeś nad morze, pozwól dziecku na zabawę w gigantycznej piaskownicy jaką jest plaża, stawiajcie zamki, pluskajcie się
w wodzie. Jeśli jesteś w domu nie zapominajcie o placach zabaw.

3 Sprawność manualna:

Dbając o aktywność ruchową, pośrednio wzmacniamy również sprawność manualną. Do szczególnych ćwiczeń tego rodzaju należą wszystkie ćwiczenia z zakresu samoobsługi. Warto nauczyć dziecko zapinania guzików, nap, suwaków, a także zawiązywania sznurowadeł. Pomoc w kuchni to kolejny trening manualny dla Twojego dziecka, zalecane jest wyrabianie wszelkich ciast, gniecenie ich, wałkowanie, klejenie pierogów. Robienie sałatek, mieszanie produktów, smarowanie kromek masłem, układanie produktów, nalewanie płynów. Sprawność manualną możemy wzmacniać także poprzez zabawę małymi klockami, nawlekanie koralików i oczywiście rysowanie
i kolorowanie.

4 Ćwiczenia funkcji wzrokowych:

W trakcie wakacyjnych spacerów oglądajcie różne obiekty, które są bardzo daleko (domy, drzewa, zwierzęta), możecie to połączyć z różnymi zabawami typu: kto pierwszy zobaczy jakieś zwierzę, znajdź coś w danym kolorze, znajdź coś na literę…itp Do zabaw w obserwację obiektów w dali dodaj te które są w ruchu. Najlepsze do tego typu ćwiczeń są lecące ptaki, samoloty, latawce, które należy obserwować śledząc za nimi wzrokiem.

Innym rodzajem ćwiczeń wzrokowych jest odnajdywanie przedmiotów. Najlepiej wykorzystać do tego naturalne sytuacje zabawowe, zbieranie muszelek, kwiatów, grzybów albo przedmiotów które właśnie spadły i się zgubiły. Dobrą okazją do ćwiczeń wzroku jest również czytanie i oglądnie książeczek.

5 Ćwiczenia słuchowe:

Wsłuchajcie się w odgłosy natury: szum wiatru, fal, deszczu, odgłosy burzy, śpiew ptaków, brzęczenie owadów. Pobawcie się w zgadywanki, kto pierwszy rozpozna co to. Spróbujcie znaleźć ciszę, gdzie zupełnie nic nie słychać. Posłuchajcie jakie dźwięki słychać w domu: drzwi, dzwonek, gotowanie, smażenie, lecąca woda itp. Zgadujcie co to? Śpiewajcie razem piosenki, słuchajcie dobrej muzyki (najbardziej zalecana dla dzieci jest muzyka klasyczna).

A tak naprawdę nic nie musisz robić. Po prostu się nie spiesz, dbaj o bezpieczeństwo
i pozwól dziecku poznawać świat na dowolne różne sposoby.

Opracowała Justyna Jeszkie-Woźniak