Stymulacja polisensoryczna

Terapia polega na silnym stymulowaniu poznawania świata na poziomie sensorycznym czyli zmysłowym. Zajęcia odbywają się w Sali Doświadczania Świata czyli w specjalnie wyodrębnionym pomieszczeniu wyposażonym w różnego rodzaju urządzenia stymulujące rozwój zmysłów (wzroku, słuchu, dotyku, czucia głębokiego, węchu, smaku).

Pobyt w Sali pozwala na chłonięcie, badanie i kontrolowane szerokiego zakresu bodźców zmysłowych w przystępnym otoczeniu. Zwiększa poczucie zaufania
i odprężenia, dając możliwość cieszenia się doznaniami zmysłowymi. W bezpiecznym, wygodnym otoczeniu podstawowe zmysły są pobudzane muzyką, efektami świetlnymi
i łagodnymi wibracjami. Pozytywne działania przenoszą się w inne sytuacje
i w konsekwencji stymulacja i interakcja prowadzą do poprawy komunikacji.

Równie istotna jest mająca miejsce w przebiegu terapii relaksacja czynna. Odczuwanie przyjemności z relaksu i odpoczynku, wywołanie uczucia zadowolenia, spokoju, bezpieczeństwa. Wyciszanie przykrych stanów emocjonalnych dziecka. Redukcja stresów i napięć nerwowych. Relaks w znacznym stopniu stymuluje sprawność umysłu. Również korzystnie wpływa na rozwój wyobraźni, zwiększenie koncentracji, sprawności umysłowej i pamięci.

Terapia z jednej strony umożliwia odprężenie i relaksację, która nie jest pasywnością;
a z drugiej strony aktywność, eksplorację odbywającą się w sposób nieinwazyjny, niewymuszony.

Badając otoczenie za pośrednictwem zmysłów, dziecko pobudza własną ciekawość, kształtuje wyobrażenie o najbliższym otoczeniu, poznaje i doświadcza rzeczy, o których istnieniu nie zdawało sobie sprawy. Zadaniem terapeuty jest zapewnienie atrakcyjnych dla dziecka różnorodnych pomocy terapeutycznych stymulujących poszczególne zmysły. Podążanie za dzieckiem w wybranych przez niego aktywnościach i ich rozwijanie.

Opracowała: Justyna Jeszkie-Woźniak